Het mag de puristen pijn doen, maar de Cayenne behoedde Porsche voor de ondergang. Jaguar verkeert in een gelijkaardige situatie, waar het met klassieke sportwagens, een uitstekende XF en de opvallende XJ er toch niet in slaagt gunstige financiële cijfers neer te zetten. Daar kan verandering in komen.
Vanaf 1.665 kilogram
Welk nut heeft een Jaguar SUV als je ook een Range Rover hebt, vroegen we ons steeds af. Maar we geven het toe, de F-Pace wekt onze interesse. Hij ziet er beter uit dan een BMW X5. Met zijn lengte van 4,73 meter blijft hij net iets onder de Range Rover Sport hangen. Compacte afmetingen, en dat samen met heel wat aluminium in zowel het onderstel als het koetswerk, maakt dat Jaguar een F-Pace met 2.0 diesel voorrijdt aan 1.665 kilogram. Heel wat van zijn soortgenoten hebben moeite om onder 1.900 kilogram te duiken.
Prijs vanaf 43.000 euro
De F-Pace met de 2.0 diesel heeft 180 pk en 430 Nm. Met manuele zesbak en voorwielaandrijving homologeert Jaguar hem met 4,9 l/100 km en 129 gr/km CO2. Met vierwielaandrijving en achttrapsautomaat wordt dat 139 gr/km. Het vierwielaandrijvingssysteem voorziet in hoofdzaak de achterwielen van alle vermogen. Pas wanneer het nodig is, krijgen de voorwielen kracht toebedeeld. Naast de 2.0 viercilinder brengt Jaguar ook een 300 pk (700 Nm) sterke 3.0 V6 diesel en een Supercharged V6 benzine met 380 pk.
Prijzen zijn vanaf 43.050 euro.