Laat ons eerst de puristen een kleine schok toedienen waarvan ze even zullen moeten bekomen. Klaar? Dat basismodel waarvan sprake in de F-Type Roadster en Coupé… is een 2.0 viercilinder turbobenzine.
300 pk
Jaguar heeft dus besloten het aanbod van de F-Type verder uit te breiden met de erg geslaagde 2.0 turbo uit de groep. Die is hier opgewerkt naar 300 pk en 400 Nm, het meeste wat dit blok tot nu toe al liet zien. En wanneer sommigen een viercilinder een slecht idee vinden, is dat ook meteen het enige wat slecht te vinden is aan dit concept.
Om te beginnen brengt de motor, alleen te combineren met de achttrapsautomaat, ook een gewichtsbesparing van 52 kilogram met zich. Hij haalt zo 100 km/u in 5,7 seconden, wat even snel is als de V6 met 340 pk. De 2.0 buigt alleen het hoofd in topsnelheid. Hij haalt 249 km/u waar de V6 260 haalt. Het verbruikt ligt in de officiële cyclus 16 procent lager dan in de V6: 7,2 l/100 km voor 163 g/km CO2.
Prijs
Nog meer goed nieuws in cijfers: de basis F-Type Coupé kost zo 57.730 euro, de Roadster 64.650 euro. Dat is in beide gevallen zo’n 9.100 euro goedkoper van de F-Type met de V6 van 340 pk en met manuele zesbak. Kijken we naar de automaat, dan loopt het verschil zelfs op tot 11.700 euro. De nieuwe 2.0 belooft kwieker te zijn door zijn lagere gewicht, hij is goedkoper, wordt fiscaal minder zwaar belast door zijn lagere CO2-uitstoot en eigenlijk offer je nauwelijks prestaties op. Net zoals in de andere F-Types belooft Jaguar dat het ook hier een leuk uitlaatgeluid ontwikkeld heeft. Goed, zijn de puristen al wat meer op hun gemak?