Indrukwekkend hoor, daar niet van. Maar wanneer je hoort dat de toekomstige elektrische SUV van Jaguar – de i-Pace – in theorie een rijbereik van meer dan 500 kilometer krijgt en op 400 pk en 700 Nm kan rekenen, dan kan je ook al een schatting van de prijs maken.
Jaguar stelt de I-Pace nu als concept voor, om hem in 2018 echt voor te rijden. “Omdat hij geen klassieke motor heeft, hebben we de leefruimte veel meer naar voor kunnen leggen”, zegt designchef Ian Callum. Zo meet hij slechts 4,68 meter in de lengte – kleiner dan een F-Pace – maar komt hij wel met een wielbasis van 2,99 meter op de proppen.
Met warmtepomp
Daarbinnen ontstaat niet alleen een geweldige binnenruimte, maar ook veel ruimte om batterijen te plaatsen. Vandaar het grote rijbereik van – in theorie – meer dan 500 kilometer. Jaguar voorziet in verschillende elektrische motoren op de voor- en de achteras, wat hem in de praktijk vierwielaandrijving geeft. Samen geven die een maximale output van 400 pk en 700 Nm, waarmee hij in goed 4 seconden van 0 naar 100 km/u knalt. Een volledige laadbeurt van de 90 kWh lithium-ion batterijen zou goed twee uur in beslag nemen. Hij krijgt een warmtepomp om het interieur op temperatuur te krijgen. In het interieur is uitsluitend ruime voor TFT-aanraakschermen. Met 530 liter beschikt hij over meer dan voldoende koffer.
Het is duidelijk dat de klassieke premium merken zich eerst zullen toespitsen om klanten terug te halen die naar Tesla waren gevlucht, alvorens ze met betaalbaarder elektrische alternatieven op de proppen zullen komen.