Hij houdt er een even conservatief uiterlijk op na: duidelijk prestigieus, maar ook risicoloos in het design. Dressed to impress, maar niet om te shockeren. Hetzelfde geldt voor het interieur. Hier tapt Jaguar uit een ander vaatje dan voor de XF. Kwaliteit staat ook hier bovenaan, maar niet aan eender welke prijs. Plastics domineren. De gewone ronde tellers zijn wel eens een verademing tegenover alle techno-wonderen van het moment. De set-up met het kleine stuur maakt duidelijk dat de XE een driver’s car is die zich wil meten met de beste.
De motoren brengen een interessante mix van power en een lage – theoretische – CO2-uitstoot. De nieuwe 2.0 diesel – Ingenium, bij Jaguar – combineert 163 pk en 380 Nm met een CO2-uitstoot van 99 gr/km (3,8 l/100 km). Er bestaat ook een versie met 180 pk en 430 Nm. Die haalt 100 in 7,8 sec en een top van 228 km/u. Hier bedraagt de CO2-uitstoot 109 gr/km.
Meer is ook mogelijk. Jaguar plaatst een 2.0 turbobenzine naast de BMW 328i. Met 240 pk geeft hij maar 5 pk toe op die laatste. Hij komt standaard met achttrapsautomaat, maar kampt wel met een CO2-uitstoot van 179 gr/km. 6,8 seconden en 250 km/u zijn de cijfers die u hier moet weten. Er is ook een 3.0 V6 met supercharger in de XE S (340 pk en 450 Nm). Die is nog niet uitgemeten, maar belooft snel en dorstig te zijn.
Achterwielaandrijving
De XE bestaat voor 75 procent uit aluminium. Met een gewicht net iets boven 1,5 ton doet hij nochtans minder goed dan de BMW 328i, die onder die grens blijft. In elk geval, je kan dit niet beschouwen als overgewicht in moderne tijden. Jaguar belooft dat hij de meest rigide koets in zijn segment zal bezitten. Jaguar ontwikkelde een eigen onderstel voor de XE – in plaats van een verkorte XF – met onder meer dubbele wishbones voor zowel achter- als voorophanging. Achterwielaandrijving is een evidentie. Iets anders wat ons opviel op de stand in Parijs: gek veel plaats moet je niet verwachten op de achterbank. In die zin is hij een beetje als de 3-serie… van de vorige generatie.
De prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen hoe dan ook in de buurt liggen van die van de Duitse 3. Op het eerste gezicht beschikt de XE wel over wat troeven om deuken in de Duitse pantsers te rijden. We zijn benieuwd wat de eerste testritten zullen opleveren.