De nieuwe Jaguar XF doet wat denken aan de eerste generatie Maserati Quattroporte. Klassiek, stijlvol, maar geenszins zo verrassend als de avant-garde XJ. Daar schuilt waarschijnlijk wel een bekentenis in over gewaagd design en verkoopsobjectieven.
De nieuwe XF is met 4,89 meter precies 7 millimeter korter dan de vorige generatie, maar brengt wel 5,1 cm meer wielbasis aan, tot 2,96 meter. Wat het probleem van de beperkte ruimte achteraan moet oplossen.
Onder 1.550 kilogram
Door voor 75 procent van de constructie aluminium te gebruiken, wist Jaguar de XF 190 kilogram lichter te maken. Dit zou betekenen dat een basis 2.0 diesel onder 1.550 kilogram zou duiken, wat een bijzondere prestatie zou zijn. Het laat ook het beste vermoeden voor de rijdynamiek, want Jaguar stelt dat de koetswerkstijfheid nog eens met 28 procent is verbeterd. Dynamisch was de XF al het neusje van de zalm.
Standaard manuele zesbak
Daar wil Jaguar nu ook slimme en zuinige motoren aan koppelen. Zoals de eigen 2.0 diesel, met 163 pk en 380 Nm trekkracht. Officieel is die goed voor gemiddeld 3,9 l/100 km en 104 gr/km CO2. Dezelfde motor kan ook met 180 pk en 430 Nm. Standaard vind je hier een manuele zesbak, de achttraps automaat is optie.
Benzineliefhebbers vinden een 2.0 turbo met 240 pk. Daarboven steekt de V6 Supercharged, met 340 pk of met 380 pk. Bij de benzines is de automaat standaard. De gewichtsverdeling is 50/50, het vermogen loopt naar de achterwielen. Vierwielaandrijving is eveneens een mogelijkheid. Dit najaar start de productie, de prijzen volgen later.