Uiteindelijk krijgen we hier dan toch de nieuwe Jaguar XF Sportbrake te zien, die het dus opneemt tegen de Mercedes E break, de BMW 5 Touring, de Audi A6 Avant en de Volvo V90. Met wat we al eerder vonden van de XF, vragen we ons vooral af hoe groot de kans is dat de XF Sportbrake onze favoriete break wordt.
1.700 liter
Ten eerste omdat het design van de achterkant erg geslaagd is en perfect in harmonie is met de rest van de auto. Ten tweede omdat – zonder dat er records sneuvelen – een koffer van 565 liter in gewone configuratie en 1.700 lier met de bank plat, meer dan voldoende is. Die koffer kan ook zwaar geladen worden, want de Jaguar XF Sportbrake kan een pneumatische ophanging met corrigerende functie krijgen. Dit laatste kan ook handig zijn bij het slepen van een aanhangwagen. Wat dit betreft: de XF Sportbrake kan tot 2 ton trekken.
Nieuwe technologie
Bij zijn verkoopsargumenten voert de Jaguar XF Sportbrake nog nieuwe technologie toe, zoals de vermoeidheidssensor voor de bestuurder en handige bedieningscommanda’s via bewegingen. Want waar we nog niet helemaal verkocht zijn van de draaibeweging in de lucht om het geluidsvolume aan te passen (zoals bij BMW), zijn we dat wel van een glijbeweging met de hand om het open dak te bedienen. Kijk, dat is handig. En veilig.
Jaguar introduceert ook de polsband die we al bij Land Rover ontdekten, die toelaat om de auto te ontgrendelen én de sleutel aan boord te laten. Handig voor wie actieve sporten tot zijn hobby’s telt.
Maar de belangrijkste reden voor ons zijn de dynamische kwaliteiten van de XF. Hij is de referentie van het moment volgens ons. Ook zijn motoren zijn top. De break neemt het volledige gamma van de XF over, van de 2.0 diesel en benzine (163 tot 250 pk) tot de 3.0 V6 diesel met 300 pk. Alleen zou de V6 benzine met 340 pk of 380 pk niet beschikbaar komen in Europa. Vierwielaandrijving staat wel gepland.
De lanceringsdata en prijzen zijn nog niet bekend.