De Jaguar XKSS is legendarisch, en stond bij zijn debuut in 1957 bekend als de eerste supersportwagen voor de openbare weg. Hij is gebaseerd op de D-Type waarmee Jaguar in 1955, 1956 en 1957 de 24 Uren van Le Mans won. Om dat te vieren, besloot Jaguarbaas William Lyons om de laatste 25 D-Types te produceren als straatauto’s: de XKSS. Het is te zeggen: hij had nog 25 onverkochte D-Types staan, waar iets mee moest gebeuren. Ze kregen een hogere voorruit en een - nu ja - deurtje. De vin van de D-Type achter de bestuurder verdween.
Brand in Browns Lane
De XKSS heeft een 3.4 zescilinder die 250 pk levert. Omdat hij slechts 920 kilogram weegt, komt hij daarmee toch in net iets meer dan 5 seconden aan 100 km/u. Zelfs nu is dat nog respectabel. Steve McQueen was één van de bekendste eigenaars van een Jaguar XKSS. Zestien stuks waren klaar, toen een brand de productiehal van Jaguar in Browns Lane in Coventry vernielde.
1 miljoen euro
Jaguar heeft nu beslist om alsnog de laatste 9 stuks volgens de oorspronkelijke specificaties te bouwen. Dat zal gebeuren in een aparte ‘experimental shop’ in Warwick in het Verenigd Koninkrijk. De prijs ligt boven een miljoen euro. Als je dat al veel vindt, bedenk dan dat een eigenaar van een huidige Jaguar XKSS al zijn neus ophaalt voor een bod van 10 miljoen euro. In die zin is de nieuwe XKSS dus een koopje, al zal er in de waardebepaling wel steeds een verschil bestaan tussen de XKSS