Voor Kia is het een première, een break in dit segment. De stilistisch zeer geslaagde Optima krijgt er nu ook een breakbroer bij. En die, oordeelt u vooral zelf, is eveneens een knapperd.
In lengte (4,85 meter) en breedte (1,86 meter) is de Sportswagon identiek aan de sedan, maar hij is een halve centimeter (1,47 meter) hoger. In standaardtrim beschikt hij over 553 liter koffer, wat 48 liter meer is dan de berline. De achterbank kan standaard in drie delen neer, maar over hoeveel kofferruimte je dan beschikt wil Kia nog niet zeggen.
2.0 turbo
De nieuwe Kia Optima Sportswagon beschikt over lichtgewicht versterkt staal. Kia verwacht niet minder dan een vijfsterrenscore bij de EuroNCAP-crashtests. ESP is standaard. In optie kan hij adaptieve cruise control krijgen en noodremhulp. Hij beschikt ook over voetgangerdetectie in de stad, waarbij hij desnoods autonoom een noodstop kan uitvoeren.
Kia schuift een klassieke 2.0 benzine naar voor met 163 pk en 196 Nm. Daarnaast is er de bekende 1.7 turbodiesel met 141 pk en 340 Nm. Tot slot krijgt de 2.0 ook een turboversie, met 245 pk en 353 Nm. Alle motoren voldoen aan de Euro6-uitstootnormen.
De prijzen zijn nog niet bekend, Kia wil hem nog dit najaar in Europa lanceren.