Kijk naar die dubbele uitlaten, kijk naar zijn motoren – een 2.0 turbo benzine en een 3.3 twinturbo V6, kijk naar zijn design: hij ademt passie. Hoewel de sympathie voor de Alfa Romeo Giulia bij sommigen op deze redactie erg groot is, maakt deze Kia Stinger toch duidelijk dat men zich in Milaan een klein beetje zorgen zou moeten maken.
Europese snobs
Kia maakt indruk, al een hele tijd. Maar nu lijkt het merk ook vastbesloten het meest snobistische segment van Europa aan te pakken: dat van de ‘rijdynamiek’-verslaafden die zweren bij achterwielaandrijving, liefst van al nog met een propellor-badge op de neus.
Alfa Romeo kwam daar eerst met de Giulia tussen fietsen, maar krijgt nu concurrentie uit onverwachte hoek. Met een origineel ‘sportback’ design maakt Kia met de Stinger al indruk. Fluister het maar hoor: meer karakter dan de Giulia. Dat zouden wij toch ook durven beweren.
Stinger GT
Maar dan, het onderhuidse. De basisversie is al goed voor 255 pk uit de 2.0 turbobenzine viercilinder. Diens prestaties zijn nog niet bekend, wel dat hij een achttrapsautomaat krijgt. Ook de 3.3 twinturbo V6 Stinger GT krijgt die bak. Daarvan geeft Kia al op dat hij 100 km/u moet halen in 5,1 seconden en een top van 267 km/u. Gentlemen’s agreement bij 250 km/u? Nooit van gehoord.
Overigens zal Kia ook vierwielaandrijving aanbieden in de Stinger, die pas eind dit jaar in Europa verwacht wordt. Hij debuteert al vroeger in de VS, waar hij nu zijn debuut beleefde op het Autosalon van Detroit.