Op het eerste gezicht lijkt het alsof Lamborghini maar enkele puntjes gewijzigd heeft aan opper-stier. Wat het design betreft, is dat zeker niet gelogen. Maar die enkele puntjes bevatten belangrijke details.
Minder luchtweerstand
Zowat het hele koetswerk kreeg kleine retouches, allen gestuurd vanuit een wil om minder luchtweerstand op te wekken. De neus van de auto, de flanken, de zijdelingse luchtopeningen en de luchthapper bovenaan: alles werd herzien om de luchtstroom te verbeteren. Niet alleen de koeling van de remmen en de motor profiteert hiervan, maar ook de globale aerodynamica.
Ze ontwikkelt de nieuwe neus 130 procent meer neerwaartse druk op de voortrein dan die van zijn voorganger. De auto beschikt in totaal over 50 procent meer neerwaartse druk, terwijl tegelijk de luchtweerstand… 400 procent lager ligt. In alle andere gevallen zouden we wijzen op de gunstige invloed die dit op verbruik en uitstoot heeft. Maar hier, tja…
740 pk
De 6.5 V12 maakt een sprong van 700 pk naar 740 pk. Het koppel blijft hangen op 690 Nm en tot onze grote verbazing wijzigen de prestaties niet. De topsnelheid blijft 350 km/u, terwijl hij niet beter kan dan 2,9 seconden op de nul naar 100 km/u.
De Aventador S belooft toch sensationeler te zijn, want naast zijn verbeterde instellingen van het onderstel, ESP, vierwielaandrijving en al het andere blijft deze Lambo volgens ons de enige supercar die een centrale motor koppelt aan vierwielaandrijving en… vierwielsturing. Dat belooft de eigenaar een levendiger Aventador op te leveren, agressiever bij het aansnijden van de bocht en stabieler bij heel hoge snelheden.
De prijs? 281.555 euro… exclusief BTW. De eerste leveringen zijn voor de lente van 2017.