Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Lamborghini LM 002 – Voor de Urus was er dit

Voor Lamborghini komt de uitstap naar de SUV’s met de Urus niet helemaal vreemd over. Voorheen had het merk al deze vreemde eend in zijn gamma: de LM 002.

Precies 25 jaar liggen er tussen het einde van de productie van de LM 002 en de Urus. De LM 002 vindt zijn oorsprong in een project dat het om cash verlegen Lamborghini in de jaren ’70 met beide handen aangreep. Op vraag van een Amerikaanse leverancier (MTI) van het Amerikaanse leger om een militair voertuig te ontwikkelen, bedacht Lamborghini de Cheetah concept. Denk aan de eerste generatie Hummer, maar dan knapper. Hij leek helaas ook heel erg op een concurrerend project, waarna het Lamborghini-project snel werd afgeblazen.

290 liter

De Franse broers Mimran werden in 1980 de nieuwe eigenaars van Lamborghini. Ze probeerden het 4x4-project nieuw leven in te blazen. Uit een LM 001 concept groeide de LM 002, die in 1986 op het autosalon van Brussel werd gepresenteerd. Vooraan had hij een 5.1-liter V12 van de Countach gekregen, goed voor 450 pk. Dankzij drie sperdifferentiëlen kon hij hellingen tot 120 procent aan en zijn speciaal ontwikkelde Pirelli Scorpions waren goed voor een top van 200 km/u. Hij had een benzinetank van 290 liter! Daarmee trek je het hele tankstation leeg.

Van Stallone tot Escobar

De koetswerken, een mix van aluminium en kuntstof, werden in Spanje gefabriceerd, de montage vond plaats in Sant’Agata Bolognese. In 1987 verkochten de Mimrans Lamborghini aan Chrysler, dat de LM 002 behield als ‘uber-4x4’ voor sjeiks en consorten. Bekende eigenaars waren koning Hassan van Marokko, Sylvester Stallone, Tina Turner, maar ook Pablo Escobar en Uday Hoessein. Voor de sultan van Brunei kwam er zelfs een breakversie van de LM 002. Uiteindelijk werden er slechts 302 LM 002’s geproduceerd tussen 1986 en 1992. Destijds kostte hij 134.500 dollar, tegenwoordig moet je op minstens 250.000 euro rekenen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer