Na Bentley is het de beurt aan Lamborghini, ook een poot van het VW-imperium, om zijn SUV-plannen te ontvouwen. Nu zien we Ferrari nog niet meteen een 4x4 onthullen, maar voor Lamborghini is het heus niet de eerste keer. De LM002 uit 1986 was in zekere zin de voorloper van de Hummer. Als 4x4 een behoorlijke flop, er werden slechts 300 stuks gebouwd, maar hoe dan ook een legendarisch model.
Donoren
En terwijl Bentley de oerklassieke toer probeert op te gaan, laat Lamborghini zich inspireren door de coupévormen van de BMW X6. Aan donormodellen hoe dan ook geen gebrek, zowel de Audi Q7 als de VW Touareg/Porsche Cayenne behoren tot de groep. Maar Lambo is vast van plan zijn eigen touch aan het model te geven. Zo spreekt het merk van de super-SUV met de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse. En dat wil wat zeggen, want Lamborghini plant er een V12 in met 600 pk. Een cijfer wil Lamborghini er niet op kleven, maar wel dat het veelvuldig gebruik kan maken van zijn lichtgewicht carbon technologie. Ook kan er in het interieur nog heel wat gewicht worden bespaard. Om echt spectaculair te zijn, zou de 5 meter lange Urus (1,66 meter hoog, 1,99 meter breed) niet boven 1.750 kg mogen gaan.
3.000 stuks per jaar
Lambo-baas Stephan Winkelmann ziet de Urus ‘perfect mogelijk als een derde lijn binnen ons gamma.’ Het is geen geheim dat Lamborghini al enige tijd een breder publiek wil aanspreken, en daarbij moeten meer passagiers aan boord kunnen worden genomen. Een productieversie van de Urus moet jaarlijks op 3.000 stuks kunnen worden verkocht, rekent Lamborghini voor. Met zijn coupévorm maakt de Urus duidelijk dat hij vooral nog een ‘driver’s car’ wil zijn. Het interieur is ronduit spectaculair, met heel wat carbon afwerking. Ook de stoelen zijn in carbon gemaakt, met lederafwerking. Met de hendels bedient de bestuurder de dubbele koppelingsbak. Op het stuur zitten alle functies als lichten, ruitenwissers en richtingaanwijzers gegroepeerd. Nu nog eens zien of hij productie haalt.