Vloeken in de kerk is het: Land Rover zal op zijn nieuwe compact terreinwagen – hier nog in LRX conceptvorm – een voorwielaangedreven versie aanbieden, naast de klassieke 4WD-versie. Daarmee ondergraaft het Britse merk een fundamentele peiler van zijn imago, maar anderzijds leggen de verkoopscijfers een naakte waarheid bloot: de bestverkochte compacte SUV’s hebben uitsluitend tweewielaandrijving. Ze rijden meestal een leven lang op geasfalteerde wegen.
“Met de 2WD-optie kunnen we niet alleen een nieuw cliënteel aanboren, maar het maakt ook deel uit van onze strategie om onze Land Rovers efficiënter te maken”, legt Land Rover managing director Phil Popham uit. De 2WD Land Rover, die we in 2011 mogen verwachten, zal minder dan 130 gram CO2 per kilometer uitstoten.
Diesel hybride
Naast een streven naar een lager gewicht en minder verlies door wind- en rolweerstand, werkt Land Rover ook aan efficiëntere motoren. Hybrides maken vanzelfsprekend deel uit van die strategie. Tegen 2012 moet de eerste diesel hybride op de markt komen. Land Rover test een ‘rang-e’ met een 3.0 TDV6 turbodiesel en ZF achttrapsautomaat. Naast de bijstand die de elektromotor de verbrandingsmotor verleent, moet hij uitsluitend op batterijkracht een rijbereik van een dertigtal kilometer aankunnen. Ter vergelijking, een Prius kan momenteel 2 kilometer ver op uitsluitend batterijkracht. De CO2-uitstoot moet onder 100 gram duiken.