De Discovery is het werkpaard onder de Range Rover. Vermits die laatste ook een kleinere Sport-afgeleide heeft – op het onderstel van de Discovery overigens – vond Land Rover het niet meer dan logisch om ook een Discovery Sport in het gamma op te nemen.
Die ziet er om te beginnen uit als de antithese van de hoekige Discovery. Rondingen zijn meer zijn ding, maar hij beschikt wel nog over zeven zitplaatsen, al zijn die laatste twee echte noodzitjes. Land Rover zelf heeft het over een ‘compacte luxe-SUV’, zeg maar een concurrent voor de Porsche Macan en de BMW X4.
119 gram
De Discovery Sport beschikt over de terreincapaciteiten die Land Rover verplicht is aan zijn status, met onder meer een waaddiepte van 60 cm, en het terrain response-systeem. Bij de lancering in 2015 brengt Land Rover alleen viercilindermotoren, wat een groot onderscheid is met de grotere Discovery. Zo is er sprake van 2.0 turbobenzine (240 pk) en 2.2 turbodiesel (150 pk en 190 pk). Die laatste krijgt later in 2015 een efficiënte ED4-variant, met een CO2-uitstoot van 119 gr/km.