BMW M3 GT2 art car
De ‘art cars’ van BMW zijn wereldberoemd. Andy Warhol mocht in 1979 een M1 beschilderen die in Le Mans startte, deze keer mocht de Amerikaan Jeff Koons de verfborstel bovenhalen en een M3 GT2 onder handen nemen. Koons: “Ik wilde de power en de energie die in deze racewagen tonen, zelfs wanneer hij stilstaat. En power heeft hij genoeg.” De 4.0 V8 produceert 500 pk.
Piloot Andy Priaulx is één van de gelukkigen die de M3 mag besturen. “Hopelijk breng ik hem in dezelfde staat over de finishlijn als bij de start”, grapte hij. Maar voor alle veiligheid liet BMW ook een reeks bumpers en andere panelen in hetzelfde design vervaardigen. Deze art car is de 19de in de reeks. Naast Warhol hebben ook Lichtenstein, Stella en Hockney art cars ontworpen.
Jaguar XKR GT2
De Amerikaan Paul Gentilozzi is een vermogend man, bezeten van Jaguar en steeds te vinden voor een uitdaging. Zo haalde hij eerder het nieuws door een ‘licht aangepaste’ Jaguar XFR naar een top van 363 km/u te loodsen op de zoutvlakte van Bonneville.
Dat was de kick van vorig jaar. Dit jaar trekt Gentilozzi ten strijde in de American Le Mans Series (ALMS) en in Le Mans zelf met deze prachtige Jaguar XKR GT2. Na een moeilijk seizoensbegin in de ALMS worden de resultaten steeds beter. Hoopvol voor Le Mans, al is de kans klein dat de XKR meestrijdt voor de overwinning.
Het leuke aan Gentilozzi is dat hij een Belg betrekt bij zijn project. Marc Goossens – overgetalenteerd maar ondergebudgeteerd – heeft Le Manservaring zat. Nooit te beroerd om te proberen méér dan het onderste uit de kan te halen, is de Belgische piloot de geknipte man om alsnog voor een stunt te zorgen.
Porsche 911 GT3 hybrid
Nee, deze staat helaas niet op de startgrid, maar Porsche is zo fier op zijn hybride racewagen dat het merk uit Stuttgart demorondjes aflegt op de beroemde omloop van Le Mans voor de race van start gaat.
Jammer dat hij niet meedoet, want zijn vorige wedstrijd – de 24 Uren van de (oude) Nürburgring – heeft hij ei zo na gewonnen. De hybride 911 domineerde, tot hij met pech aan de kant moest.
Waar een gewone 911 racer reeds snel is, doet de hybride nog een schepje bovenop de bestaande 480 pk van de beroemde flat six. Aan de vooras beschikt hij over twee elektrische motoren, die elk 80 pk extra afgeven. De batterijen bijladen doet hij door de energie die bij het remmen vrijkomt te recupereren.