Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Lister-Jaguar Knobbly – Klassiek, maar toch nieuw

Na de Jaguars en de Aston Martins waarover we het eerder al hadden al ‘nieuwe oude’, is hier nu de Lister aan de beurt. De wat?

Het lijkt wel de nieuwe mode bij de Britse merken: oude plannen van onder het stof halen, net als het oude alaam om nieuwe exemplaren te maken van auto’s die al tientallen jaren geleden werden verkocht. Dat noemen we ‘continuation cars’.

Lister

George Lister was een Brits racepiloot die in de jaren ’50 besloot zijn eigen racewagens te produceren. Daarvoor gebruikte hij onderdelen van MG, Bristol of Maserati, maar de beroemdste gebruikt de basis van een Jaguar XK en D-Type, en stond bekend als de Knobblu.

Eigenlijk is Lister de pionier onder de ‘continuation cars’, want al in 2013 kwamen er 10 ‘nieuwe’ Knobbly’s uit om de zestigste verjaardag te vieren van het model. Lang voor de E-Type Lightweigt ‘continuation’ van Jaguar dus, of de XKSS, of de Aston Martins.

Met nummerplaat

Lister is nu terug met een nieuwe versie, die deze keer niet uitsluitend is voorbehouden voor circuitgebruik. Dat was wel het geval met de tien voorgangers. De constructeur heeft een reeks aanpassingen gedaan (richtingaanwijzers, een handrem, veilige stuurkolom, een echte boordplank, rolkooi,…) die zo origineel mogelijk zijn ingewerkt. Daarmee konden 10 nieuwe Knobbly’s gehomologeerd worden voor weggebruik.

Daarnaast is alles opnieuw gedaan volgens de standaarden van toen. Lister belde zelfs gepensioneerde ingenieurs uit om het nieuwe werk te keuren. Het koetswerk is nog steeds met de hand vervaardigd, het rust op een buizenframe. Daartussen gaat een zes-in-lijn motor schuil van 3.8 liter met 325 pk. Dat is bijna identiek aan de Jaguars D-Type van de jaren ’50. Hetzelfde geldt voor de vierversnellingsbak. De wagen weegt slechts 787 kilogram en kan een top halen van 290 km/u, terwijl hij slechts 4,3 seconden nodig heeft om 100 km/u te halen. Allesbehalve ouderwets.

De prijs? Reken op 1,8 miljoen euro. Maar je kan je de moeite besparen, de 10 exemplaren zijn al allemaal verkocht.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer