Het lijkt wel de nieuwe mode bij de Britse merken: oude plannen van onder het stof halen, net als het oude alaam om nieuwe exemplaren te maken van auto’s die al tientallen jaren geleden werden verkocht. Dat noemen we ‘continuation cars’.
Lister
George Lister was een Brits racepiloot die in de jaren ’50 besloot zijn eigen racewagens te produceren. Daarvoor gebruikte hij onderdelen van MG, Bristol of Maserati, maar de beroemdste gebruikt de basis van een Jaguar XK en D-Type, en stond bekend als de Knobblu.
Eigenlijk is Lister de pionier onder de ‘continuation cars’, want al in 2013 kwamen er 10 ‘nieuwe’ Knobbly’s uit om de zestigste verjaardag te vieren van het model. Lang voor de E-Type Lightweigt ‘continuation’ van Jaguar dus, of de XKSS, of de Aston Martins.
Met nummerplaat
Lister is nu terug met een nieuwe versie, die deze keer niet uitsluitend is voorbehouden voor circuitgebruik. Dat was wel het geval met de tien voorgangers. De constructeur heeft een reeks aanpassingen gedaan (richtingaanwijzers, een handrem, veilige stuurkolom, een echte boordplank, rolkooi,…) die zo origineel mogelijk zijn ingewerkt. Daarmee konden 10 nieuwe Knobbly’s gehomologeerd worden voor weggebruik.
Daarnaast is alles opnieuw gedaan volgens de standaarden van toen. Lister belde zelfs gepensioneerde ingenieurs uit om het nieuwe werk te keuren. Het koetswerk is nog steeds met de hand vervaardigd, het rust op een buizenframe. Daartussen gaat een zes-in-lijn motor schuil van 3.8 liter met 325 pk. Dat is bijna identiek aan de Jaguars D-Type van de jaren ’50. Hetzelfde geldt voor de vierversnellingsbak. De wagen weegt slechts 787 kilogram en kan een top halen van 290 km/u, terwijl hij slechts 4,3 seconden nodig heeft om 100 km/u te halen. Allesbehalve ouderwets.
De prijs? Reken op 1,8 miljoen euro. Maar je kan je de moeite besparen, de 10 exemplaren zijn al allemaal verkocht.