We zullen het maar bekennen: toen we de foto’s van de 3-Eleven onder ogen kregen, moesten we meteen terugdenken aan onze tijd met de 2-Eleven. Een heerlijke tijd, één van de beste auto’s waar we ooit mee mochten rijden. En toch was hij uit onze gedachten verdwenen. Raar.
450 pk
De oorzaak ligt ongetwijfeld bij het concept. Om mee te rijden was de 2-Eleven hemels, om mee te leven was hij de hel. Ook nu weer lijkt de 3-Eleven vooral voorbestemd voor circuitrondjes. Je zal hem vaker op circuit Zolder aantreffen dan aan de Avenue Louise.
Lotus wijdt niet uit over de mechanische basis, maar Exige S lijkt voor de hand te liggen. Temeer omdat Lotus hem uitrust met dezelfde 3.5 V6 motor, die met compressor 450 pk levert. Dat is heel wat meer dan de 2-Eleven met zijn 1.8 met 255 pk kreeg.
Spartaans
Het gewicht zit in de raceversie net onder 900 kilogram, wat hem in slechts iets meer dan 3 seconden aan 100 brengt. De raceversie heeft een top van 280 km/u, de baanversie met langere verhoudingen haalt 290 km/u. Het lage gewicht is te denken aan het koetswerk in composietmateriaal, en aan het feit dat hij zowat alles overboord heeft gegooid. Terwijl Lotus al zo Spartaans was. Toch herinneren we ons van de 2-Eleven ook de comfortabele en soepele rit op de openbare weg, wat hopelijk in de 3-Eleven ingebouwd is. In Engeland kost hij 96.000 euro. De productie wordt beperkt tot 311 stuks en start in februari volgend jaar.