Lotus laat weten dat het vorig jaar 55 procent meer verkocht dan in 2013. Daarmee wordt duidelijk dat 2013 wel een heel slecht jaar was. Maar wanneer blijkt dat vorig jaar ook het beste jaar was voor Lotus sinds de crisis begon in 2008, is eveneens duidelijk: Lotus is hot. Japan
Sinds 2008 is de productportefeuille eigenlijk nauwelijks gewijzigd. De Evora kwam er bij als topper in het gamma, en concurrent voor de Porsche Boxster. En recent was er de Exige S V6. China, Frankrijk en Duitsland tekenden net als Japan en het Verenigd Koninkrijk groeicijfers op van meer dan 100 procent. Japan is de grootste exportmerk, het land neemt zelfs meer Lotus’en af dan Engeland. Zelfs in de VS, waar alleen de Evora op straat mag rijden, groeit Lotus met 24 procent. In totaal verkocht het merk in het fiscaal jaar 2014/2015 2015 auto’s.
Hoge restwaarde overtuigt
De Elise blijft de verkoopstopper, ook bij ons. ‚In Vlaanderen scoort de Elise met zijn fiscaal vriendelijke 1.6 (136 pk en 149 gr/km CO2) en 1.8 (220 pk en 173 gr/km)’, zegt Frédéric Koninckx van de gelijknamige Lotusgarage in Antwerpen. ‚Dat houdt de BIV laag, terwijl ze voor een bedrijf voor respectievelijk 75 procent en 70 procent aftrekbaar zijn. Voeg daar de hoge restwaarde aan toe, en het is makkelijk om de kopers te overtuigen.’ In België verdubbelde de verkoop bijna van 42 stuks naar 83.
Frankrijk tekent één van de spectaculairste resultaten op: van 57 stuks naar 158. ‚Het dealernetwerk is uitgebreid van 4 naar 14 verkooppunten, en de Exige S is door de Franse pers de hemel ingeprijzen.’ Lotus hoopt dit jaar de groei verder door te trekken, met de krachtiger versie van de Evora, de Evora 400. Voor de Elise heeft Lotus speciaal een 20ste verjaardagseditie bedacht.