Noch Lotus, noch DRB-Hicom willen daarover in detail treden. Wel was Bahar aan de kant geschoven na een klacht van DRB-Hicom over zijn financiële handel en wandel. Het onderzoek heeft nu tot zijn ontslag geleid. Nieuwe modellen
Dany Bahar was door de vorige Lotus-eigenaar – het Maleisische Proton – bij Ferrari weggeplukt om het zieltogende Britse merk opnieuw op de rails te krijgen. Hij sloeg meteen toe door op het Autosalon van Parijs in 2009 meteen vijf nieuwe modellen voor te stellen. Door het gamma te verbreden, wilde hij Lotus ondanks een laag volume zo exclusief en winstgevend als Ferrari maken. Toen we hem in maart op het Autosalon van Genève vroegen naar een stand van zaken, werd duidelijk dat de nieuwe Esprit al wat vertraging zou oplopen door de overnameperikelen. ‘Uiteindelijk hoop ik vooral dat er toch twee auto’s van dat plan worden gerealiseerd: de Esprit en de Elan. Beide zijn al ver genoeg in hun ontwikkeling. Het zou zonde zijn van al het geïnvesteerde geld, moesten ze er niet komen’, zei hij toen.
DRB-Hicom heeft alvast aangegeven dat het de Esprit wil afwerken, al is nog lang niet duidelijk wat de toekomst van Lotus inhoudt. Bovendien is de volledige etat-major van het merk door Bahar samengesteld. De vraag is of die in Norfolk wil blijven zonder Bahar.