In Engeland, waar ze naast het stuur aan de verkeerde kant ook andere pk’s hebben, heeft hij 430 ‘brake horse power’ (bhp), vanwaar GT430. Lotus haalt iets meer vermogen uit de 3.5 V6-motor, die centraal achteraan ligt in deze tot tweezitter gereduceerde sportwagen. De gewone Evora telt vier plaatsen.
Anorexia
Dat is iets meer dan de Evora Sport 410, maar door nog meer gewicht te besparen is hij sneller. Zo opteerde Lotus standaard voor een titanium uitlaat (10 kilogram lichter), carbon koetswerkpanelen (-4?7 kilogram), lichtere componenten in het interieur (-2,5 kilogram), een veer/demper combinatie van Eibach en Öhlins (-10 kg) en lichtere remmen achteraan (-2 kg). Het aluminium van de vloerplaat is dunner, wat ook nog eens 1,5 kilogram scheelt. En zelfs door het glas van de achterlichten te vervangen door plastic, wist Lotus nog 500 gram te winnen. Wel wegen de grotere wielen 5 kilogram meer, en is de grotere achterspoiler 4 kilogram zwaarder. De totale gewichtsbesparing bedraagt zo 26 kilogram, wat het totaal in rijklare toestand op 1.299 kilogram brengt. Leeg weegt hij 1.258 kilogram.
911 GT3
Die grotere achterspoiler helpt deze Evora bij topsnelheid aan een bijkomende neerwaartse druk van 250 kilogram. Lotus vraagt 152.000 euro, wat maar een zucht goedkoper is dan de Porsche 911 GT3 van 500 pk. Alleen, in de sprint naar 100 km/u is de Evora nipt de snelste.