Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Lotus Evora GT430 – Krachtigste serie-Lotus ooit

Met 436 pk mag de Lotus Evora GT430 zich de krachtigste serie-Lotus ooit noemen. Zijn topsnelheid bedraagt 305 km/u, en in 3,8 seconden staat hij aan 100 km/u.

In Engeland, waar ze naast het stuur aan de verkeerde kant ook andere pk’s hebben, heeft hij 430 ‘brake horse power’ (bhp), vanwaar GT430. Lotus haalt iets meer vermogen uit de 3.5 V6-motor, die centraal achteraan ligt in deze tot tweezitter gereduceerde sportwagen. De gewone Evora telt vier plaatsen.

Anorexia

Dat is iets meer dan de Evora Sport 410, maar door nog meer gewicht te besparen is hij sneller. Zo opteerde Lotus standaard voor een titanium uitlaat (10 kilogram lichter), carbon koetswerkpanelen (-4?7 kilogram), lichtere componenten in het interieur (-2,5 kilogram), een veer/demper combinatie van Eibach en Öhlins (-10 kg) en lichtere remmen achteraan (-2 kg). Het aluminium van de vloerplaat is dunner, wat ook nog eens 1,5 kilogram scheelt. En zelfs door het glas van de achterlichten te vervangen door plastic, wist Lotus nog 500 gram te winnen. Wel wegen de grotere wielen 5 kilogram meer, en is de grotere achterspoiler 4 kilogram zwaarder. De totale gewichtsbesparing bedraagt zo 26 kilogram, wat het totaal in rijklare toestand op 1.299 kilogram brengt. Leeg weegt hij 1.258 kilogram.

911 GT3

Die grotere achterspoiler helpt deze Evora bij topsnelheid aan een bijkomende neerwaartse druk van 250 kilogram. Lotus vraagt 152.000 euro, wat maar een zucht goedkoper is dan de Porsche 911 GT3 van 500 pk. Alleen, in de sprint naar 100 km/u is de Evora nipt de snelste.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer