Het is een ongezien productoffensief dat Lotus lanceerde. Een offensief bedacht door nieuwbakken Lotus CEO Dany Bahar (ex-Ferrari), gefinancierd met centen die de Maleisische eigenaar Proton bijeensprokkelde. Er wordt gesproken over 880 miljoen euro, ongezien voor het kleine Lotus. Met deze portefeuille maakt Bahar zijn ambities duidelijk. Hij wil een deel van de koek van zowel Porsche, Maserati, Ferrari als Aston Martin.
Eerste verrassing: de Concept City Car. Een hybride stadswagen, die elektrisch 60 km ver raakt, en met behulp van de 1.2 driecilinder die stroom levert aan de batterijen groeit dat zelfs aan tot 500 km. Lotus beweert deze niet meteen zelf te willen produceren. Het was een ideetje van de ingenieurs, en elke geïnteresseerde constructeur mag zich aanbieden bij Lotus.
Elise
Verrassing twee: een concept voor een nieuwe Elise, die vrij radicaal breekt met het huidige lichtgewicht straatracertje. Op foto overtuigt hij minder dan in het echt: retestrak modernistisch. Zwaarder ook (1 ton), maar dankzij een 2.0 viercilinder centraal achterin even snel als de huidige Elise. “En hij zal het karakter behouden van de oude Elise”, belooft Bahar. De nieuwe Elise staat geprogrammeerd voor 2015. Lotus stelt een prijs van 40.000 euro (excl. BTW) voorop.
Elan
De naam Elan keert terug, en als we Lotus mogen geloven is dit niet de vervanger van de Evora. Een tweezitter (2+2 als optie) die we eind 2013 op de markt mogen verwachten. Een 4.0 V6 met drukvoeding, goed voor maximaal 450 pk. En dat voor slechts 1.295 kg. Hij lijkt de Britse tegenhanger van de Porsche 911 te moeten worden. Prijs: 86.000 euro (excl. BTW).
Esprit
Het is dan toch waar, Lotus brengt de Esprit terug. In het voorjaar van 2013 mogen we hem al verwachten. “Dit wordt echt onze supercar”, zegt Bahar. Met zijn 5.0 V8 moet hij goed kunnen zijn voor maximaal 620 pk, volgens Lotus. Het gewicht mag maximaal 1.450 kg bedragen, en dankzij de optionele KERS-technologie (remenergierecuperatie) en hybride aandrijving (optie) een CO2-uitstoot van 250 gr/km mogelijk maken. En dat voor een auto die 330 km/u snel is. Hij zou 125.000 euro (excl. BTW) kosten.
Elite
De Elite hebben we vooraf al besproken. Geven we nog mee dat hij een volledig vouwdak heeft, en eigenlijk al behoorlijk productierijp is, ook al komt hij pas in het voorjaar van 2014 op de markt. Deze moet een echte Aston-killer worden. Dankzij een hele hybride aandrijving, zou hij slechts 215 gr/km CO2 uitstoten. Verwachte prijs: 131.000 euro (excl. BTW). Veel minder dan Lotus eerst aangaf.
Eterne
Met de Eterne neemt Lotus de Porsche Panamera en de Aston Martin Rapide in het vizier. Hij staat voor begin 2015 geprogrammeerd en maakt gebruik van dezelfde 5.0 V8, een Toyota-motor. Ondanks een gewicht van 1.800 kg geeft Lotus in de optionele hybrideversie een gemiddelde CO2-uitstoot van 220 gr/km op. Prijs van zoveel fraais? 137.000 euro (excl. BTW). (jd)