Om te beginnen is er Exige S, het circuitmonster op basis van de Elise. Maar in plaats van de 1.8 viercilinder Toyota-motor steekt nu de 3.5 V6 uit de Evora S achteraan. 350 pk voor 1.080 kg.
Voor wie dat ‘un peu trop’ is, vindt in de meer burgerlijke Elise S misschien soelaas. Deze vervangt de Elise SC. Die droeg de SC van Supercharger en was meteen èèn van onze favorieten. De S behoudt weliswaar de compressor en ziet zijn trekkracht bij lage toeren nog wat toenemen. En met 220 pk behoudt hij meer dan genoeg power in de hoge toeren. Wel wordt hij nog wat zuiniger: 7,5 l/100 km en 175 gr/km.
Lotus heeft fun met nog minder CO2-uitstoot in petto met de Elise Club Racer, een helemaal uitgeklede versie van de Elise. Zijn 1.6 motor is krachtig genoeg om het pluimgewicht goed vooruit te branden, en met een CO2-uitstoot van 149 gr/km is hij zelfs interessant als bedrijfswagen. De Evora, tot slot, krijgt een automaat (IPS) in optie aangeboden op zowel de gewone versie van de 2+2 als de Evora S. Het model is voor bouwjaar 2012 licht bijgewerkt. (jd)