Het Louwman museum grijpt terug naar de jaren ’50, toen Mercedes voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog opnieuw actief in de racerij uitkwam. Een nieuwe glorieperiode voor de Zilverpijlen brak aan. Mercedes domineerde in elke race waar het zijn zinnen op had gezet, tot drama met Pierre Levegh in Le Mans in 1955. Zijn Mercedes belandde in het publiek, met meer dan 80 doden tot gevolg. Mercedes trok zich terug uit de race, en uit de racesport in zijn geheel.
Formule 1
Maar tot dan domineerde Mercedes, zowel met sportwagens als in de F1. Winst in de Mille Miglia met de 300 SLR bijvoorbeeld. Eén van de negen bestaande exemplaren is in het Louwman-museum te zien. De oudste nog bestaande 300 SL met zijn vleugeldeuren – chassisnummer 2 uit 1952 – is eveneens te zien, net als de W 196 R Formule 1 waarmee Mercedes en Fangio zowel in 1954 als in 1955 wereldkampioen werden. Ook de gestroomlijnde versie van de W 196 R is te zien in Nederland.
Uhlenhaut Coupé
De allermooiste vinden we de Mercedes 300 SLR ‘Uhlenhaut Coupé’ uit 1955, een creatie van Mercedes’ ontwikkelingsverantwoordelijke Rudolf Uhlenhaut. Het gaat hier om een gesloten versie van de 300 SLR, met de vleugeldeuren van de 300 SL. Omdat Mercedes zich in 1955 terugtrok uit de races, bleef de coupé werkloos aan de kant. Uhlenhaut gebruikte hem zelf als dienstauto. Hij haalde een topsnelheid van meer dan 300 km/u.
Natuurlijk staat ook het snelle vervoer van de racewagens in de expo: het ‘blauwe wonder’, een op maat gemaakte transporter met de motor van de 300 SL. Deze truck haalde een top van 170 km/u. Alleen is het origineel verloren gegaan, Mercedes heeft intussen twee kopiën gebouwd.
Meer info: www.louwmanmuseum.nl