De Levante moet de Cayenne van Maserati worden: een cashmachine. Niemand zal tegenspreken dat de Cayenne vloekt met de waarden van Porsche, maar je zal evenmin iemand bij Porsche het belang van de Cayenne horen ontkennen. Zonder Cayenne was er nu geen Porsche meer.
Productiecijfers
Maserati pikt Porsches recept met de Levante, die nog dit voorjaar op Europese wegen te zien moet zijn. Indien Maserati ooit het doel wil halen dat Fiatbaas Sergio Marchionne vooropstelde - jaarlijks 75.000 auto’s verkopen - dan speelt de Levante daar de hoofdrol in. Vorig jaar kon Maserati zijn groei niet doorzetten die de Ghibli in 2014 had ingezet. Het merk heeft geen officiële cijfers vrijgegeven, maar zou vorig jaar maar goed 30.000 auto’s geproduceerd hebben.
Met de Levante breekt nu een nieuw hoofdstuk aan. Meer details volgen in Genève, voorlopig laat Maserati alleen weten dat de Levante beschikt over Q4 vierwielaandrijving, elektronisch regelbare luchtvering en een achttraps automatische versnellingsbak. Hij krijgt Euro6 benzines en diesels, waarbij de 3.0 zescilinder diesel bij ons wel de populairste keuze zal zijn.
Van Turijn
De Maserati Levanti wordt in de Miriaforifabriek in Turijn geproduceerd. De eerste exemplaren zijn intussen klaar. Prijzen en technische specificaties hebben we nog niet, en al evenmin is er een beeld op het interieur. Traditioneel zal Maserati toch proberen de Levante iets boven zijn directe concurrenten - Porsche Cayenne, Range Rover - te prijzen.