De Maserati MC 12 – ontwikkeld op basis van de Ferrari Enzo – was reeds exclusief. De Mostro van Zagato wordt nog veel exclusiever. Er komen slechts vijf stuks van, die al toegewezen zijn aan verzamelaars. Zagato presenteert de Mostro dit weekend officieel op het concours van Villa d’Este.
Stirling Moss
Met de Mostro snijdt Zagato een nieuw stuk aan in de rijke geschiedenis die de koetswerkbouwer al met Maserati opbouwde. Hij verwijst expliciet naar de Mostro uit 1957, waar Zagato op vraag van Maserati een supergestroomlijnde body ontwierp voor de 24 Uren van Le Mans. Frank Costin, later aan de wieg van Marcos, voorzag Zagato van advies. Het resultaat was geen klassieke schoonheid, maar wel een lichtgewicht koets uit aluminium die vederlicht was. Stirling Moss verbaasde vriend en vijand aan het stuur van de 4.5 achtcilinder met 400 pk. Samen met Harry Schell reed hij aan de leiding in Le Mans, tot de motor het bij het vallen van de avond begaf.
Ronde kont
De nieuwe Mostro wil een circuitspeeltje zijn dat vaag refereert naar de oorspronkelijke Mostro. Opnieuw wordt de vorm vooral bepaald door aerodynamica. Hij houdt de lange neus en de ronde kont (coda tronca) en valt op met grote glaspartijen. De vaste achtervleugel houdt de achtertrein aan de grond gekleefd.
Carbon
Waar de originele Mostro trouw bleef aan aluminium, komt hier carbon dominant in beeld. Het koetswerk is volledig in carbon, net als de chassisstructuur. Alleen de buizen die de cockpit afbakenen, zijn van staal. De Maseratimotor steekt vooraan, de versnellingsbak (zestraps semi-automaat) huist aan de achterwielen. Het vermogen geeft Zagato nog niet vrij. De vijf stuks moeten nog voor het einde van het jaar bij hun eigenaars zijn.