Ferrari levert al sinds 2002 motoren aan Maserati. Dat jaar liet Maserati niet alleen de boomeranglichten van de 3200 GT vallen bij de update om toegang te krijgen tot de Amerikaanse markt, maar ook de 3.2 V8 biturbo ging er uit. Hij werd zo de laatste evolutie van Maserati’s eigen V8, een basis die enkele decennia voorheen werd gelegd. In de plaats kwam een atmosferische V8 van Ferrari. Maar aan dat verhaal komt dus binnenkort ook een einde.
Einde contract
Het gaat niet om een dramatisch einde, maar om het gevolg van een zakelijke beslissing. Louis Camilleri, CEO van Ferrari, stelde: “We hadden met Maserati een contract om motoren te leveren. Maserati had al aangekondigd dat het dit contract niet wenste te vernieuwen, en dus wordt het niet verdergezet na de afgesproken einddatum rond 2021 – 2022.” Het is dus als vrienden dat Maserati en Ferrari de wegen zien scheiden, en dat komt Ferrari blijkbaar allerminst slecht uit. Camilleri liet weten dat na afloop van dit contract Ferrari aan helemaal niemand nog motoren wenst te leveren. De werkkrachten, investeringsmogelijkheden en logistieke opportuniteiten die hiermee vrijkomen, kunnen helemaal aan nieuwe Ferrari-producten worden besteed.
Misschien beter zo?
Maserati-baas Harald Wester liet op het Salon van Genève in maart nog weten dat hij vooral een toekomst ziet voor Maserati met hybride motoren. “Wij zijn één van de weinige merken die daar de juiste prijs op kunnen plakken en zo nog wat winst maken”, stelde hij.
Het betekent hoe dan ook een nieuw begin voor Maserati, waarbij we ook kunnen stellen dat de tandem Maserati-Ferrari nooit echt gensters heeft kunnen slaan. Dat beide merken al decennia lang rivalen zijn, heeft daar vast ook mee te maken. Enerzijds heeft Maserati nooit goed kunnen slikken dat het onder Fiat-bestuur een brug moest slaan met Ferrari, anderzijds heeft Ferrari ook nooit veel moeite gedaan voor Maserati. Het duurde tot 2006 vooraleer de Fiat-top inzag dat het gedwongen huwelijk uit 1997 weinig zoden aan de dijk zou brengen. Maserati was bij die beslissing samen met Alfa Romeo ingedeeld in een sportieve tak van de Fiat-groep. Misschien was de beslissing om uitsluitend op Ferrari-mechaniek te vertrouwen wel een rem op de creativiteit van de Maserati-ingenieurs. Dat is momenteel maar één van de problemen van het merk uit Modena, maar kijk: die bladzijde lijkt nu toch omgedraaid.
We komen binnenkort terug op de toekomst van Maserati, met een interview met Harald Wester.