In de jaren ‚90 was Mazda heel wat belangrijker in België en in Europa dan nu het geval is. Het merk is in de vergeethoek geraakt. Maar dankzij een ronduit uitstekend gamma, klimt Mazda stilaan uit het dal. De bestseller is op dit moment al een SUV: de CX-5. Wanneer je weet dat in Europa het segment daaronder net aan het ontploffen is, dan besef je dat de timing voor de CX-3 niet beter had kunnen zijn.
Harde concurrentie
De Mazda CX-3 krijgt wel flink wat weerwerk. Zo vindt hij onder meer de Peugeot 2008, de Renault Captur en de Opel Mokka op zijn pad. Bovendien komen daar de interessante Jeep Renegade en de Fiat 500X (waarover binnenkort meer) bij, net als de langverwachte VW Taigun. Met 4,27 meter lengte wordt de Mazda CX-3 alvast een van de langste en dat betekent in principe ook een van de ruimste. Mazda heeft dankzij zijn Skyactiv-technologie bovendien een goede reputatie wat motoren en rijdynamiek betreft. In Europa krijgen we de CX-3 volgende zomer op ons bord. Hij komt al zeker met de 1.5 Skyactiv-D die we recent nog reden in de nieuwe Mazda2. Hopelijk is hij wat vinniger. Ook komen er twee varianten van de 2.0 Skyactiv-G benzine. De juiste configuraties zijn nog niet bekend, maar alle versies zullen ook over een automaat kunnen beschikken, en met voor- of vierwielaandrijving worden uitgerust.