Het is momenteel rijtje schuiven om binnen te raken in het compacte SUV-segment. Aan het premiumpoortje staan momenteel de Audi Q3 en de Range Rover Evoque te drummen, in de lagere regionen zit het bakje al aardig vol. Kia Sportage, Hyundai ix35, Toyota Rav-4, Peugeot 3008, en ga zo maar door.
Daar komt binnenkort de Mazda CX-5 bij. Die wordt op het Autosalon van Frankfurt voorgesteld, in september. De CX-5 is gelukkig geen meeloper, maar een innovator. Zo is hij het eerste model met de Skyactiv-maatregelen, die we eerder bespraken. Bekijk het als BMW’s Efficient Dynamics, alleen dan nog veel ingrijpender. Zo omvat het motorenpallet ook de nieuwe 2.2 diesel (175 pk, 420 Nm), die een laag verbruik mogelijk moet maken. Mazda geeft nog geen officieel verbruikscijfer, maar zegt wel dat de gemiddelde CO2-uitstoot minder dan 120 gram zal bedragen. Positief voor de fleetsector dus.
Door de gewicht besparende maatregelen moet de CX-5 net zo sportief rijden als zijn nieuwe design aangeeft. Dat laatste krijgt de naam ‘Kodo’ mee, wat staat voor ‘ziel van de beweging’.
Op details rond lancering en prijzen moeten we nog wachten. (jd)
Klik hier voor alle nieuws over het merk Mazda
Klik hier en zoek uw occasie Mazda CX-5 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Mazda CX-5, en een selectie van tweedehandse