De Mazda MX-5 RF (voor ‘retractable fastback’ of verwijderbaar coupédak) brengt een compleet nieuwe visie, met harde zijsteunen die hem het air van een coupé geven.
Targa
Die zijsteunen kunnen overigens omhoog, waarna het dak automatisch wordt opgeborgen. Dat gebeurt met een druk op een knop en kan rijdend met snelheden tot maximaal 10 km/u. Het koffervolume blijft identiek aan dat van de klassieke roadster, al is die op dat vlak niet bepaald genereus bedeeld. De zijsteunen blijven, waardoor de RF eigenlijk meer een targa is dan een cabrio.
De Mazda MX-5 RF debuteert hier met de nieuwe kleur Machine Grey. Mazda gebruikt hiervoor een spuitprocédé in drie lagen, die uit een kleurlaag, een reflecterende laag en een doorschijnende laag bestaan. In de reflecterende laag zijn dunne aluminium vlokjes verwerkt. Tijdens het drogen krimpt die laag tot éénderde van de gewone omvang van een reflecterende laag en helpt volgens Mazda om echte ‘metallic’ indruk op te wekken. Machine Grey komt op alle Mazda’s beschikbaar.
Beter?
Hoewel we wel een fan zijn van deze Mazda MX
De Mazda MX-5 RF is vooral gericht op mensen die wat meer luxe nodig hebben, die kunnen er in optie zelfs nog een zestrapsautomaat in combinatie met de 2.0 benzine bijbestellen. Ook de 1.5 krijgt een RF-versie.