Het is niet de eerste keer dat Alfa Romeo een samenwerking aangaat met de Japanners. Maar de vorige keer, in de jaren ’80, draaide de samenwerking tussen Alfa en Nissan (vandaar de Arna) uit op een catastrofe. Het duurde dus 30 jaar voor een dergelijk scenario opnieuw een kans maakte op een vergadertafel. Het mag geen wonder heten dat dit scenario wel de aandacht trok, toen dit punt op de agenda stond. Om te beginnen werd deze keer Mazda als partner aangesproken. Want de Italianen zouden graag de nieuwe Spider op dezelfde basis ontwikkeld zien als de MX-5. Nu is de MX-5 gewoonweg het allerbeste product in zijn genre, dus ook voor ons lijkt het een no-brainer.
We kennen de kwaliteiten van Mazda wanneer het op kleine, achterwielaangedreven roadsters aankomt. Alfa is vastbesloten om het design in eigen handen te nemen, maar ook daar staat Mazda verre van slecht momenteel. Kijk naar de nieuwe Mazda 6 bijvoorbeeld. De nood aan een partner is ingegeven uit een ambitieus productplan. Alfa Romeo wil tussen nu en 2016 liefst negen nieuwe modellen lanceren. Dan is een helpende hand altijd welkom, zeker voor een nichemodel.
De Spider mogen we in 2015 verwachten. Hij zal in Japan geproduceerd worden, in Hiroshima. De nieuwe MX-5 zal al iets vroeger uitkomen. In de overeenkomst tussen beide fabrikanten staat vermeld dat beide modellen op de achterwielen moeten worden aangedreven, maar de Alfista’s kunnen op beide oren slapen: het design en de motoren is voor elk model verschillend.
Alfa-motoren
Een boeiende vraag is of Mazda zal trouw blijven aan de atmosferische motoren en of Alfa zijn interessante 1750 TB turbobenzine in de Spider krijgt ingewerkt? Die heeft alle troeven om nog eens degelijk en ouderwets rijplezier in een Alfa te bouwen. Het merk zou zo zijn verloren charme terugwinnen.
Eind dit jaar zullen we opnieuw een stuk wijzer worden, wanneer de 4C in de verkoop gaat. Die is in quasi productievorm voorgesteld met deze 1.8 turbobenzine met 235 pk. De 4C zal overigens een unicum in de Alfa-geschiedenis worden. Dit is een echte Alfa coupé en had dus een goede keuze kunnen zijn voor een volgende Spider, maar toen was er dus plots dat akkoord met Mazda. Nu goed.
En dan?
Naast de samenwerking rond een nieuwe roadster, onderzoeken Mazda en de Fiat-groep of ze ook op andere manieren kunnen samenwerken in Europa. Beide merken willen hun Europese verkoop aanzwengelen. Dankzij Chrysler produceert de Fiat-groep nu jaarlijks vier miljoen auto’s, maar de groep wil dat cijfer verdubbelen. Mazda blijft anderzijds een van de kleinste onafhankelijke Japanse merken, maar bevindt zich met een productie van 1,2 miljoen auto’s in woelig water. De constructeur – die overigens nog steeds banden met Ford onderhoudt, ook al verminderde dat merk zijn aandeel in Mazda twee jaar geleden – wil eveneens groeien. Benieuwd wat het zal worden.