De Mazda RX-Vision debuteerde in oktober op het Salon van Tokio. Sindsdien is hij overal op bewonderende blikken onthaald. Het enige vraagteken: zou Mazda er wel een passende motor bij kunnen verzinnen? Want een RX zonder Wankelmotor, dat kan eigenlijk niet. Alleen is dat type motor maar moeilijk verenigbaar met een lage CO2-uitstoot. Mazda hield het tot nu bij ‘onze ingenieurs bekijken de opties.’
Met turbokracht
Dat hebben ze duidelijk gedaan, want zoals onze collega’s van Auto Evolution opmerkten, heeft Mazda net een aanvraag gedaan om een brevet te mogen deponeren. We gaan niet alle technische details bespreken, maar enkele punten zijn toch de moeite waard. Om te beginnen krijgt de Skyactiv-R motor (de R staat voor Rotary, ofwel de Wankeltechniek) een bijkomende voeding via turbo. Of dat één turbo of twee turbo’s zijn, is niet duidelijk. Om het warmtebeheer van de Wankelmotor te verbeteren - één van zijn klassieke pijnpunten - heeft Mazda een eenvoudige oplossing voor een moeilijk probleem bedacht: de motor op zijn kop monteren. De lucht komt dus onderaan de motor binnen, de uitlaatgassen verlaten hem langs boven. Dat maakt de afstand korter naar de turbine die de turbo aanzwengelt. Na die passage gaan de uitlaatgassen via de uitlaat weg.
Door de motor 180 graden te draaien, verbeteren zowel de koeling als de prestaties. De RX-8 kwam aan 230 pk, zijn opvolger zou moeiteloos voorbij 275 pk flitsen. Wat van de andere handicaps van een Wankelmotor (benzine- en olieverbruik, uitstoot en hoge slijtage)? Daarvoor is het wachten op nieuwe brevetten. We houden u op de hoogte. Maar 2018 lijkt een goede startdatum voor een nieuwe RX. Misschien wel maart 2018, de maand waarin de RX-7 zijn veertigste verjaardag viert?