Kenners weten waarover we het hebben. Met deze concept maakt Mazda ook duidelijk dat het nog steeds een toekomst ziet, en zelfs actief werkt aan de ontwikkeling van de Wankelmotor.
Skyactiv-R
We kunnen alleen maar hopen dat deze RX-Vision het schopt tot de toekomstige RX-9. De concept is 4,4 meter lang, 1,9 meter breed en 1,16 meter hoog. De wielbasis meet 2,7 meter. We zien ook dat de RX-Vision een een strikte tweezitter is, waar de RX-8 nog een 2+2 was. Maar indien dit echt de RX-9 wordt, dan is de kans groot dat hij dicht zal aanleunen bij deze prachtige exponent van Mazda’s kodo-designtaal. Voor het overige zwijgt Mazda wanneer het gaat over mechaniek of mogelijke productieplannen. Het merk stelt alleen dat de ingenieurs werken om de typische zwaktes van de Wankelmotor weg te werken, te weten een hoger verbruik, hoge emissies en de betrouwbaarheid.
Dat is steeds de achilleshiel van de Wankelmotor geweest. De eerste exemplaren op grote schaal leerden we in de jaren ‚60 kennen bij NSU. Maar die motoren moesten elke 10.000 kilometer een revisie krijgen. Met de RX-8 had Mazda het betrouwbaarheidsprobleem al grotendeels onder de knie gekregen, maar niet de andere zwakke punten.
11l/100 km
De fiscus beschouwde bovendien de RX-8 als een 2.6 liter, terwijl zijn reële capaciteit 1.3 liter was. En een 1.3 die op zijn minst 11 l/100 km verbruikt, zelfs met 230 pk als beloning, dat krijg je in deze tijden van Euro6-uitstootnormen niet meer verkocht.
Het is dus afwachten wat de ingenieurs achter de Skyactiv-G en Skyactiv-D technologie, ook de Wankelmotor kunnen heruitvinden. We wachten af, en proberen ons al voor te bereiden om opnieuw dat unieke geluid van de Wankelmotor in onze oren te horen.