De Mazda6 is één van de leukst sturende auto’s in zijn categorie. Met de nieuwe rijsystemen die Mazda nu voorstelt, moet dat nog beter worden.
G-Vectoring Control
De nieuwe Mazda6 krijgt een vorm van tractiecontrole die het motorkoppel geleidelijk tracht te verdelen. Torque Vectoring moduleert de trekkracht tussen de aangedreven wielen om de rijdynamiek te verbeteren. Het is geen nieuw systeem, maar duikt wel voor het eerst op bij Mazda. Meer controle over het motorkoppel dat een weg naar het asfalt zoekt, geeft meer precisie. Wat dat in de praktijk betekent, weten we pas na een test natuurlijk. Maar op papier is dit alleen maar goed nieuws voor de Mazda6.
De motoren blijven onveranderd, met 145 pk of 163 pk voor de 2.0 SkyActiv-G benzine, 192 pk voor de 2.5 SkyActiv-G en 150 pk of 175 pk voor de 2.2 SkyActiv-D diesel. Mazda zegt wel dat het een betere respons uit de diesel onttrok door een betere controle over de turbodruk.
Minder lawaai
De dieselmotoren moeten volgens Mazda ook bij de top horen in geluidskwaliteit. De constructeur stelt dat hij heel precieze geluidsisolatiemaatregelen kon nemen om de frequentie tegen te werken die dat vervelende dieselgebrom veroorzaken. Die komen bovenop de klassieke geluidsisolatie.
Mazda geeft de 6 nog een nieuw head up-display met verbeterde resolutie en ook het kleine infoscherm tussen de tellers is helderder. Of er prijswijzigingen zijn, is nog niet bekend.