De McLaren 570S, de middenklasser van McLaren, is de basis. Maar hij is ingrijpend veranderd. Alleen al in vorm, want achteraan komt er een deel carbon koetswerk bij en een diffusor die hem in totaal 7,4 centimeter langer maken. Waar de naam Longtail of LT natuurlijk voor staat. De langere staart geeft hem betere aerodynamische eigenschappen die hem zowel op circuit als op de openbare weg moeten helpen.
Strikt dieet
De auto werd stevig op dieet gezet. Aan de binnenkant zie je dat aan de ultralight alcantara bekleding, de carbon kuipstoelen uit de P1 (de nog lichtere stoelen uit de Senna kan je in optie bestellen), en een specifieke uitlaatlijn waarvan de uiteinden door het koetswerk steken achteraan. De 600 LT is 96 kilogram lichter dan de 570 S, wat het leeggewicht op 1.247 kilogram brengt.
De 3.8 V8 biturbo die je in het hele McLaren-gamma terugvindt is naar 600 pk en 620 Nm gestuwd. Maar meer dan dat zijn het de afstellingen die een Longtail zo verfijnd maken. Hij is scherper, directer en communiceert beter. Kortom, allemaal dingen die we vooral eens zullen moeten aanvoelen. Maar wanneer de 600 LT uit hetzelfde hout gesneden is als de 675 LT waar we nog graag aan terugdenken, dan belooft dit opnieuw een auto te zijn die jaren later nog steeds van zich zal doen spreken.
Beperkte productie
Net als de 675 LT en de 675 LT Spider, krijgt ook de 600 LT een beperkte oplage. McLaren zegt nog niet hoe groot de productie zal zijn, maar heeft aan dat hij slechts gedurende 12 maanden zal worden geproduceerd worden, te beginnen in oktober 2018. De prijs bedraagt 234.000 euro.
Hopelijk mogen we er bij zijn tijdens de perstesten.