Zoals steeds bij McLaren, verwijst de naam naar het vermogen dat de nieuwe 4.0 biturbo V8 produceert. De motor heeft 41 procent nieuwe elementen in vergelijking met de 3.8 in de 650S. 720 pk dus, maar vertaald naar ‘continentale pk’s’ geeft dat 710 pk, die hij bereikt bij 7.250 opm. Het koppel van 770 Nm is beschikbaar bij 5.500 opm.
Carbon onderstel
Maar of je nu metrisch of niet rekent, hij beschikt hoe dan ook over de meeste pk’s in de klasse tussen 200.000 en 250.000 euro. De Ferrari 488 GTB komt aan 670 pk, de Lamborghini Huracan en de Porsche 911 Turbo geven zich al gewonnen bij 580 pk en de Audi R8 bereikt 611 pk.
De McLaren 720S krijgt een carbon onderstel, dat is opgebouwd rond een celstructuur die inspiratie vond in de competitie. Rijklaar gewicht: 1.419 kilogram. De Proactive Chassis Control pneumatisch gestuurde ophanging is aan zijn tweede generatie toe. Ze moeten knalprestaties in goede banen leiden terwijl ze tegelijk een rijcomfort garanderen dat onvoorstelbaar goed is voor een atleet van dit kaliber.
Zoals de beelden aantonen is de aerodynamica erg goed verzorgd. De 720S heeft geen enkele vorm zonder nut. Hij geleidt de luchtstroom in een mate waarin geen enkele zijdelingse luchthapper nodig is om de motor van koele lucht te voorzien. De discrete openingen achter de deuren volstaan.
Formule 1
Het interieur is typisch McLaren en beschikt over een geweldig attribuut: het volledig digitale dashboard kan wegkantelen, waarop net als in een F1 alleen nog een essentieel dashboard overblijft dat het toerental weergeeft, snelheid en de motortemperatuur.
Nu de naakte cijfers: de McLaren haalt 100 km/u in 2,9 seconden, in 7,8 seconden haalt hij 200 km/u. Hij remt van 200 km/u naar 0 in 4,6 seconden en heeft dan 117 meter nodig. De topsnelheid is 341 km/u en hij kost minstens 245.000 euro. De eerste leveringen zijn voor mei. En de eerste perstests, voor wanneer zijn die?