Dit is de McLaren Senna, de laatste realisatie uit de Ultimate Series van het merk, na de P1 en diens GTR afgeleide. En neen, de Senna is geen afgeleide van een afgeleide, maar een geheel eigen auto. Een heel exclusieve, dat wel.
800 pk
Met zijn 4.0 V8 biturbo met 800 pk en 800 Nm verzaakt de Senna aan de titel van krachtigste McLaren ooit, die is nog steeds weggelegd voor de P1 met zijn 916 pk. Alleen heeft die laatste een hybride oplossing nodig om die cijfers te kunnen voorleggen. Zijn V8 op zich is ‘slechts’ goed voor 737 pk en 750 Nm. Dit maakt dat de Senna dus wel de krachtigste verbrandingsmotor uit de productieafdeling van Woking krijgt. Het vermogen gaat via een zeventraps dubbelekoppelingsbak naar de achterwielen. Klinkt al heel sportief, niet?
Nauwelijks wettelijk
De splitter en de enorme achtervleugel zijn beide actief en passen zich dus de hele tijd aan. Het koetswerk is minimalistisch, om de aerodynamica beter tot zijn recht te laten komen, net als de koeling en het gewicht. Met een gewicht van 1.198 kilogram is de Senna de lichtste McLaren sinds de F1. Dat is ook te zien aan zijn uitgekleed interieur. De enige toegift die de klanten krijgen is de keuze tussen leder of alcantara voor de bekleding van stoelen en boordplank.
McLaren legt er de nadruk op: dit is geen geradicaliseerde straatwagen, maar wel een racewagen waarvoor je al een oogje moet dichtknijpen om hem nog straatlegaal te noemen. Hij beschikt nochtans echt over een comfort-stand in de rijprogramma’s, net als een racestand. McLaren zegt dat hij ook steeds ultrasportief reageert.
De McLaren Senna ziet zijn productie beperkt tot 500 exemplaren. De prestaties kennen we nog niet, de prijs wel al: 750.000 pond, ofwel bijna 850.000 euro, taksen inbegrepen.