Daar had Mercedes tevoren reeds aan gewerkt, maar zeg nu zelf: op luxevlak viel een A-klasse nooit te vergelijken met een E-klasse. Dat gat probeert Mercedes nu verder te dichten, en het is ook de logica zelve: niemand doet luxe beter dan Mercedes.
Nieuwe multimedia
Dus kijken we naar een A-klasse die om te beginnen het gezicht van de nieuwe Mercedes CLS achterna gaat. De wielbasis is 3 centimeter langer en vooraan is hij 1,4 centimeter breder. Hij mag als eerste het nieuwe multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) introduceren. De bediening verloopt via een 7-inch aanraakscherm (10-inch in optie), en het systeem zou via artificiële intelligentie beter proberen samenleven met u. Ook de stembediening is verbeterd. De navigatie is al klaar om signalen van infrastructuur te ontvangen (hoeveel seconden het licht nog op groen blijft, bijvoorbeeld). Hij past ook autonoom zijn snelheid aan de omstandigheden op de weg aan.
Kleinere motoren
Uit de samenwerking met Renault-Nissan is ook een nieuwe generatie motoren ontstaan. De A200 benzine is nu een 1.33 liter viercilinder die de vorige 1.6 vervangt. Hij beschikt over 163 pk en 250 Nm, en kan bij lage belasting twee cilinders uitschakelen (5,1 l/100 km, 120 g/km CO2). De A250 benzine gaat naar 224 pk en 350 Nm en is de voorlopig krachtigste versie. De A180d krijgt ook een nieuwe 1.5 viercilinder diesel, met 115 pk en 260 Nm (4,1 l/100 km, 108 g/km CO2). Die krijgen standaard een zeventraps dubbelekoppelingsbak, op de A200 na.