Met de vorige A45 AMG had Mercedes nochtans al indruk gemaakt. Alsof 360 pk uit zijn ‘bescheiden’ 2-liter viercilinder turbobenzine niet volstond, werd diens vermogen in de latere dagen van zijn carrière nog opgetrokken naar 381 pk. Maar dat bleek maar een pauze voor de jongens van Affalterbach, die nu bewijzen wat ze echt in hun mars hebben.
211 pk/liter
Zoals inmiddels gebruikelijk is bij AMG, krijgen we twee sportieve versies van de A-klasse te zien. Er is enerzijds de AMG A45 met 387 pk, die zo al beter doet dan de 381 pk uit de vorige A45 AMG. Maar daarnaast is er ook de AMG A45 S, die 421 pk heeft. Gewoon al het feit dat AMG dit vermogen onttrekt uit een al bij al bescheiden 2-liter viercilinderblok doet al monden openvallen, maar pas echt indrukwekkend wordt het wanneer je naar het specifiek vermogen gaat kijken. De nieuwe AMG-motor, met codenummer M139, komt zo aan een vermogen van 211 pk per liter cilinderinhoud. Dat is beter dan een Bugatti Chiron (188 pk/l), een Porsche 911 GT2 RS (188 pk/l) of eender welke McLaren. Met andere woorden: AMG heeft hier de krachtigste seriemotor ooit ontwikkeld.
7.200 opm
Naast pk’s maakt de AMG-motor ook indruk met zijn koppel. Hij heeft 480 Nm ter beschikking tussen 4.750 en 5.000 opm. In de AMG 45 S is dat zelfs 500 Nm tussen 5.000 en 5.200 opm. Wat vooral opvalt is het hoge toerental waarbij hij zijn maximale trekkracht ontplooit. Dat komt volgens AMG omdat de ingenieurs de beleving van een atmosferische motor hebben nagestreefd, voor een betere rijbeleving. Tot slot zien we nog dat de toerentalbegrenzer past ingrijpt bij 7.200 opm. Daarbij mag je steeds op een uitstekend geluid rekenen dat verbetert naarmate je in de toeren klimt. Geen wonder dus dat we al staan te trappelen om de sleutels in handen te krijgen.