612 pk. Zoveel onttrekt Mercedes uit de 4.0 V8 twinturbo in de AMG E 63 break S. Samen met 850 Nm lijkt de keuze voor vierwielaandrijving voor de hand te liggen. 0 naar 100 km/u? 3,5 seconden. Topsnelheid? 250 km/u… Begrensd natuurlijk. Tegen bijbetaling kan dat 290 km/u worden… al is hij zelfs dan nog begrensd. Hij is overigens maar een tiende van een seconde sneller in berlineformaat.
‘Gewone’ AMG
De S is natuurlijk de topversie van deze motor, er is ook nog een gewone E 63 break, al komt die eveneens met vierwielaandrijving. Die is dan 571 pk en 750 Nm sterk, wat in de spurt naar 100 km/u slechts een tiende van een seconde verschil maakt. Met negen versnellingen in de automaat en vierwielaandrijving is het geen wonder dat hij 2 ton weegt. Carbon-keramische remmen behoren tot de opties.
Het grote verschil is natuurlijk de extra koffer. Met 620 liter is die standaard al ruim, maximaal kan dat 1.820 liter worden. Wanneer ‘express levering’ plots echt bliksemsnel wordt. Bovendien kan je met het gebulder van de V8 deze koerier al van ver horen aankomen.
Genève
Nu ja, koerier? De prijs van de break ligt nog niet vast, maar daar zal je al veel pakjes voor moeten rondbrengen. In maart debuteert hij op het Autosalon van Genève, in april is hij te bestellen.