De G-klasse is veranderd van buitenbeentje in de Mercedes-catalogus naar een echte ster. Je zou het ook niet meteen denken, maar dit is ook de populairste AMG in verhouding tot de rest van het gamma. Wat meteen ook duidelijk maakt waarom Mercedes zoveel haast zet achter de lancering van de nieuwe G 63, die nog krachtiger wordt dan zijn voorganger.
4.0 V8 biturbo
De nieuwe AMG krijgt op zijn beurt de jongste generatie van de AMG-motoren, de 4.0 V8 biturbo die we al kennen uit andere Mercedessen met de AMG 63-badge. Hier levert hij 585 pk en 850 Nm. De motor is aan een negentraps dubbelekoppelingsbak verbonden. De G 63 haalt 100 km/u in 4,5 seconden, maar ziet zijn topsnelheid begrensd op 220 km/u. Dat kan wel 240 km/u worden met het optionele AMG Driver’s Package.
Hij krijgt natuurlijk ook andere AMG-specialiteiten, zoals de adaptieve vering (ride control AMG) en de 4Matic Performance AMG vierwielaandrijving. Die staat standaard wat meer op sportief gebruik afgestemd, met 60 procent van het motorkoppel dat naar achter gaat.
In Genève
De nieuwe Mercedes