Mercedes heeft het fier over ‘de krachtigste safety car ooit in de Formule 1’, al zouden we maar moeilijk kunnen begrijpen dat een nieuwe pace car ooit minder snel zou zijn dan zijn voorganger. Soit. Na de AMG GT S in de afgelopen seizoenen, is het nu aan de Mercedes-AMG GT R om voor het pak uit te rijden bij problemen op de piste.
Competitie-instellingen
De AMG’s die voor de F1 gebruikt werden, zijn nooit traag geweest. Er mocht geen sprake zijn van dat ze de F1’s te veel zouden ophouden. Maar toch is deze AMG GT R nog iets anders afgesteld. Naast 585 pk beschikt hij ook over de afstellingen van de GT3-racewagens, over verbrede sporen en over actieve aerodynamica.
“Ik kan al niet wachten om met mijn nieuwe dienstwagen op pad te trekken”, liet Bernd Mayländer verstaan, al sinds jaar en dag de bestuurder van de safety car in de Formule 1. “Ideaal gezien verschijnen we natuurlijk zo min mogelijk op de piste, maar wanneer we de F1-meute moeten in toom houden, zijn we perfect voorbereid op die taak.”
Eigenlijk, zoals onze redactiechef fijntjes aanhaalde, wordt het vooral zaak om te zien of de McLarens van Alonso en Vandoorne in staat zullen zijn om de snellere safety car te volgen…