De tussenoplossing zou wel eens een zeer interessante keuze kunnen zijn, voor iemand die hoofdpijn krijgt van de fiscale druk die zo’n echte V8 van AMG teweeg brengt.
De prestatiedivisie van Mercedes heeft zich over de 3.0 V6 biturbo benzinemotor gebogen, en dankzij wat gemorrel aan die turbo’s en nieuwe software (niet lachen) het vermogen een schop gegeven tot 401 pk bij 6.100 opm en 520 Nm tussen 2.500 en 5.000 opm. Dat is 34 pk dan die Mercedesmotor anders levert. Met een sprint naar 100 in 4,6 seconden is hij serieus snel, de topsnelheid is begrensd bij 250 km/u.
4Matic
Standaard beschikt de AMG E43 over 4Matic vierwielaandrijving, maar het merendeel van het vermogen gaat naar de achteras. Standaard krijgt die 69 procent van het motorkoppel toegewezen, maar die verdeling kan wijzigen al naargelang van de omstandigheden. De negentrapsautomaat geeft in zijn Sport en Sport+ standen tussengas bij het terugschakelen, en er is een manuele modus met schakelhendels aan het stuur. Door de rijmodi te wijzigen, verander je ook de settings voor het gaspedaal, ophanging en stuurrespons. Hij beschikt over geperforeerde remschijven rondom.
In optie kan je 20-duimswielen toevoegen en sportstoelen met nappaleder bekleding. De Mercedes E43 AMG 4Matic debuteert op het Autosalon van New York, de verkoop start op 20 juni, de leveringen zijn voor september. De prijs is nog niet bekend.