Met de nieuwe pausmobiel brengt Mercedes het Vaticaan up-to-date. Het merk met de ster heeft zijn derde generatie al even in de showroom staan, en voortaan kan ook Benedictus XVI het volk toewuiven vanuit de meest recente M-klasse.
Daarvoor heeft Mercedes de M-klasse herleid tot een pick-up, waar vervolgens een glazen huis is op gemonteerd. Alleen moet de paus wat een hoofdruimte inboeten. Om de M mee te kunnen nemen op vluchten nar buitenlandse bestemmingen, moest hij wat lager gebouwd worden. Wat er onder de motorkap schuilgaat van ‘SCV 1’ (Status Civitatis Vaticanae) wil Mercedes niet vrijgeven.
Mercedes levert al pausmobielen sinds Johannes Paulus II dichter bij het volk wilde zijn. Eerst open, zoals met de G-klasse, en na de aanslag op de paus in 1981 gesloten en beveiligd met gepantserd glas. De aandrijving van de auto is herzien, zodat hij ook vlot aan wandeltempo kan rijden zonder schokken.
Dit is niet de enige dienstwagen van de paus. Voor audiënties op het Sint-Pietersplein wordt vaak een Fiat Campagnola jeep ingezet, en voor verplaatsingen binnen Vaticaanstad wordt de Lancia Thesis Jubileo van stal gehaald. Ooit moest zelfs een Seat-versie van de Fiat Panda worden omgebouwd tot pausmobiel omdat de smalle straatjes van de binnenstad van Barcelona ontoegankelijk waren voor de Mercedes. (mh/sp-x)