Enkele weken geleden hadden we het nog Mercedes’ antwoord op de BMW X6, de GLE Coupé SUV. Daarvan heeft Mercedes intussen een 450 AMG van aangekondigd. Maar die laat nog even op zich wachten. Eerst komt er een andere.
V6 Biturbo
De Sport AMG’s worden dus light-versies van de AMG. Minder krachtig, maar wel nog karaktervol. Zo krijgt de C 450 AMG geen V8 maar een 3.0 V6 biturbo. Die komt uit op 367 pk en 520 Nm, vermogen dat over de vier wielen wordt verdeeld. Al heeft de transmissie wel een voorkeur voor de achteras, want 67 procent van het motorkoppel gaat die kant uit, tegen 33 procent vooraan. De versnellingsbak is gevuld met zeven automatisch geregelde trappen, de 7G-Tronic. De dubbele koppelingsbak van AMG blijft dus aan de V8 voorbehouden. Maar de gestuurde ophanging, de instelling voor de stuurbekrachtiging, de voortrein en heel wat chassiselementen neemt hij wel over van de echte C 63 AMG.
Er is dus een duidelijke bloedlijn aanwezig. Ook al moet hij verzaken aan de 500 pk van een echte AMG, hij zou wel het rijgedrag van een echte AMG moeten hebben. Misschien komt het onderstel in dit geval zelfs beter tot zijn recht, want vaak kunnen die de cavalerie niet de baas. Dan blijft er nog één onbekende factor: hoe klinkt een V6 nadat hij door de handen van de stielmannen van AMG is gepasseerd? Dat zullen we pas midden dit jaar weten te zeggen, wanneer hij wordt gelanceerd.