Nee, niet van het niveau van een Bugatti, maar de prestaties van de Mercedes E63 AMG 4Matic zijn eigenlijk toch net zo indrukwekkend. Want de snelste variant van de E-klasse mag van de tovenaars uit Affalterbach voor het eerst door een symbolische kaap breken: die van 600 pk.
Twee versies
Zoals sinds enige tijd de gewoonte is, komen er twee versies van de E-klasse AMG. Er is de ‘normale’ E AMG die 571 pk en 750 Nm trekt uit zijn 4.0 V8, met twee turbo’s die zich binnen de V bevinden. De Mercedes E AMG S doorbreekt dus die fameuze grens, met 612 pk en 850 Nm. De respectieve sprinttijden naar 100 bedragen 3,5 en 3,4 seconden. In beide gevallen is dat iets sneller dan een Mercedes AMG GT R doet. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, behalve wanneer je bijbetaalt voor het optionele AMG Driver Package waarmee de begrenzer wordt opgetrokken naar 300 km/u.
Hooligan
Onder zijn mooi smoking verbergt de E AMG de tatoeages van een echte hooligan. Zoals zijn volledige naam duidelijk maakt, wijst ‘4Matic+’ op de aanwezigheid van vierwielaandrijving. Maar niet in de klassieke zin van het woord. Met enkele manipulaties van het ESP en de bediening van de versnellingsbak, kan de E AMG de voortrein volledig buiten het spel houden, waardoor dus een volkomen via de achterwielen aangedreven E AMG mogelijk wordt. Leuk voor de drifts.
Die oefening wordt nog vereenvoudigd door sperdifferentiëlen. In de E63 zijn die mechanisch, in de E63 S zijn ze elektronische geregeld. Dat belooft leuk te worden. Wanneer je gewoon hard wil gaan op een bochtig parcours, dan steken de standaard pneumatische gestuurde ophangingen een handje toe.
De Mercedes E63 AMG 4Matic+ debuteert begin 2017 in Europa, wij wachten al vol spanning op de uitnodiging om te testrijden.