Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Mercedes E-klasse – Dit is de luxe waarin de nieuwe E-klasse u dompelt

Op de buitenkant van de nieuwe Mercedes E-klasse is het wachten tot volgend jaar. Maar de binnenkant kunnen we u nu al laten zien. Indrukwekkend alvast.

De ultieme verwenning is steeds het geheim geweest van de Mercedes E-klasse. Het gevoel dat, mocht het nooit beter worden dan dit, het eigenlijk al lang goed is geweest.

De nieuwe E-klasse, voorzien in 2016, belooft dat gevoel helemaal opnieuw in te vullen. Mercedes laat alleen nog maar de binnenkant zien, maar die belooft zowel hi-tech als luxueus te zijn. Het eerste wat opvalt is de haast complete digitalisering van het dashboard. Twee schermen van elk meer dan 30 centimeter (12,3 inch) domineren de boordplank. Ze zijn zelf op smaak te brengen, voor de instrumenten is er bijvoorbeeld keuze uit een ‚classic’, ‚sport’ of ‚progressive’ display.

Het infotainment paneel kan in twee delen worden ingesteld met verschillende weergavemogelijkheden. Alleen de navigatie gebruikt het volledige scherm, dat een maximale resolutie van 1920x720 pixels weergeeft. De brede schermen zijn voor de duurdere modellen, het basismodel krijgt kleinere displays.

Rondom is een glanzende pianolak gelegd, en Mercedes belooft dat dankzij goed geplaatste sfeerverlichting de schermen in het donker lijken te zweven in de auto. Wie voluit gaat in de optielijst, kan 64 kleuren sfeerverlichting (via leds) toevoegen. Als je dan toch bezig bent, bestel dan ook meteen het Burmester 3D surround audiosysteem.

Swipen op het stuur

De bedieningstoetsen op het stuur herkennen nu ook swipebewegingen van je vingers, waardoor je door de menu’s van het infotainment veegt. Op de knop duwen activeert dan het gekozen menu. Net als in de C-klasse krijg je een multitouchpad op de middenconsole, die je met verschillende vingers kan bedienen en waarop je kan schrijven. Wel houdt hij nog enkele knoppen over om de airco rechtstreeks te bedienen.

We zijn al benieuwd naar de rest.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer