Het is een trend: de grote breaks offeren een deel van hun koffervolume op aan een meer dynamisch uiterlijk. We zagen het al bij de nieuwe Volvo V90, en ook Mercedes volgt de trend.
Het maximaal koffervolume mag dan dalen, hij blijft wel nog steeds de grootste. De Skoda Superb Combi komt een beetje achterop, de rest ligt op verre afstand. Met de in drie delen neer te vouwen achterbank gewoon op zijn plaats, beschik je over een koffervolume van 670 liter. Reuze dus. De leuning van de achterbank kan bovendien over 10 graden steiler ingesteld worden, wat nog een extra 30 liter vrijmaakt in de koffer.
Europallet
Mercedes hield de kofferbreedte in de gaten, en biedt nog steeds 1,1 meter kofferopening aan. Voldoende voor een Europallet. De middenstanders halen opgelucht adem. Standaard krijgt de Mercedes E-klasse break luchtvering die hem zelfs met maximaal 745 kilogram in de koffer mooi plat houdt. De krachtigste versies mogen 2.100 kilogram slepen. Mercedes biedt een parkeerassistent in optie aan, waarmee je hem vanop afstand kan parkeren via een app op je smartphone. Dankzij een extra bankje in de koffer kan hij ook een zevenzitter worden.
AMG
Mercedes start het dieselaanbod met de E200d met 150 pk en 360 Nm (4,2 l/100 km, 109 gr/km CO2) en de E220d met 194 pk en 400 Nm (109 gr/km). De topdiesel is de zescilinder in de E350d met 258 pk en 620 Nm (140 gr/km CO2). De basisbenzine is de E200 viercilinder met 184 pk en 300 Nm (6,2 l/100 km, 138 gr/km CO2). Volgen nog de E250 (211 pk, 350 Nm) en de E400 3.5 zescilinder (333 pk, 480 Nm) 4Matic. Voorlopige sportieve topper is deze E43 AMG 4Matic met de 3.0 zescilinder turbobenzine. Die pocht met 401 pk en 520 pk. 100 haalt hij in 4,7 sec en zijn top is begrensd bij 250 km/u. Deze herfst volgen de eerste leveringen, op de prijs moeten we nog even wachten.