Mercedes geeft de eerste beelden vrij van nog een nieuwe variant van de E-klasse. Een knappe variant, daar niet van. Maar er is iets dat ons bezig houdt.
Matroesjka
We zijn wat bezorgd over een tendens waar het merk voorheen aan ontsnapte, maar die sinds de vernieuwing van het gamma duidelijk wordt. Die van het syndroom van matroesjka, u weet wel: die Russische poppetjes die alleen in afmetingen verschillen en allemaal in elkaar passen. Want zowel de berlines in de C-, E- als S-klasse en de Coupés in de C-, E en S-klasse zijn quasi identieke kopieën geworden van elkaar. Maar dit gezegd: ze ogen wel allemaal erg knap. Mercedes heeft een designtaal gevonden met een zin voor proporties die zowel strak, atletisch als sensueel kan zijn. Al blijven we natuurlijk op onze hoede, we zijn er geen voorstander van dat we voor jaren aan deze filosofie vasthangen zoals ze ook al in München en Ingolstadt wordt toegepast.
Veel E
De E-klasse Coupé is helemaal een E, op de 15 millimeter na die hij lager tegen het wegdek hangt dan de berline. Hij neemt dus ook alle technische en technologische bagage van de E-klasse over, van de standaard gemonteerde Dynamic Select tot de optionele pneumatische ophanging Air Body Control, over de twee 12,3” grote beeldschermen die de boordplank domineren en de vele connectiviteitsmogelijkheden, het erg geavanceerde semi-autonoom rijden en het al even geavanceerde parkeersysteem.
En natuurlijk de motoren. Bij de lancering zijn er twee diesels (2.0 liter viercilinder, 163 pk of 194 pk, 106 gr/km CO2) en drie benzines (viercilinder 2.0 liter, 184 pk of 245 pk en 3.0 V6 333 pk) die standaard gekoppeld zijn aan een negentrapsautomaat. Later volgen nog meer motorkeuzes en vierwielaandrijving (4Matic).
Lanceringsdata en prijzen zijn nog niet bekend.