Mercedes opteerde voor China om zijn nieuwste SUV voor te stellen, die gebaseerd is op hetzelfde onderstel als de A-klasse, de B-klasse, de CLA en de GLA. De Mercedes GLB Concept meet 4,63 meter in de lengte, waarmee hij tussen de GLA (4,42 meter) en de GLC (4,66 meter) valt. Het verschil met de GLC is dus bijzonder klein, waarbij je meteen de vraag kan stellen wat zijn bestaansreden dan wel mag zijn?
7 plaatsen
Het antwoord ligt in zijn roeping. Mercedes ziet de GLB vooral als een handige steun voor grote gezinnen, met zijn zeven plaatsen. Ten opzichte van andere modellen die dit platform gebruiken is de wielbasis 13 centimeter verlengd. Hierdoor kunnen er twee extra stoelen in de koffer geplaatst worden. Omdat de tweede stoelenrij over 14 centimeter kan schuiven, is een makkelijke instap naar achter mogelijk. Mercedes heeft het ook over betere capaciteiten in het terrein dan andere compacte SUV’s dankzij onder meer de 4Matic-vierwielaandrijving met specifieke offroadprogramma’s.
De GLB mag dan officieel nog wel een concept zijn, eigenlijk is dat dan vooral om op latere datum – vermoedelijk september met het Autosalon van Frankfurt – nog eens te kunnen uitpakken met de definitieve GLB. Dan zal u deze nog een keer te zien krijgen, maar dan zonder de lichtenbak op het dak, zonder dakkoffer, zonder wielkastverbreders en zonder grote offroad-wielen. Moet dat ook allemaal weg voor de productieversie? Van ons mag die stoerdoenerij eigenlijk best blijven.