Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Mercedes S-klasse Facelift – Herziene look, verbeterde inhoud

Mercedes frist zijn vlaggenschip op. Zoals dat hoort, stelt dat de S-klasse in staat om zijn technologische superioriteit opnieuw te bevestigen. Dat is met name het geval wat autonoom rijden betreft.

De S-klasse mag dan Mercedes’ topmodel zijn, het is toch de E-klasse die een bestseller is. Maar het ergste van alles: toen de nieuwe E-klasse verscheen, bleek hij technologischer dan de Mercedes. Dat affront zet de S-klasse nu recht met deze update.

Nieuwe motoren

De volledige mechaniek van de S-klasse is herzien, met uitsluitend nog zes-in-lijn motoren en V8’s. De 350d en 400d gebruiken dezelfde 3.0 zescilinder, met nu eens 286 pk en dan weer 340 pk. Het verbruik en de CO2-uitstoot liggen lager dan in de huidige versies: 5,5 l/100 km en 145 g/km CO2 voor de 350d, en 5,6 l/100 km en 147 g/km voor de 400d. Bij de benzines verdwijnt de 4.6 V8 in de S500 voor een 4.0 V8 in de S560. Mercedes kondigt hem aan met 469 pk en 700 Nm, wat 14 pk beter is dan de S500. De nieuwe S63 AMG gebruikt nu hetzelfde motorblok, de 5.5 V8 mag op pensioen. Toch is dat geen verlies, want het vermogen maakt een sprong van 585 pk naar 612 pk. Andere motoren volgen nog, zo is er een hybride aangekondigd die 50 kilometer ver moet kunnen op elektrische kracht alleen.

Autonoom rijden

Over naar de technologie nu. Eerst en vooral is er de Magic Body Control die het wegdek voor de auto scant om de ophanging al aan te passen. Het systeem is verbeterd en werkt nu beter in het schemerduister.

De S-klasse krijgt nu de Drive Assist van de E-klasse, maar dan in een verbeterde versie die hij te danken heeft aan een meer doorgedreven integratie van de kaartgegevens. Meer dan de E-klasse kan de S-klasse automatisch remmen – met de cruise-control op – bij het naderen van bochten en kruispunten. Hij kan ook meer complexe parkeermanoeuvres automatisch uitvoeren, zelfs zonder bestuurder aan boord. De auto kan zijn baasje over 15 meter volgen op zoek naar een parkeerplaats, en daarbij obstakels ontwijken. En de lijst loopt maar door. De nieuwe S-klasse staat in juli in de showrooms, maar de prijs is nog niet bekend.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer