De S-klasse mag dan Mercedes’ topmodel zijn, het is toch de E-klasse die een bestseller is. Maar het ergste van alles: toen de nieuwe E-klasse verscheen, bleek hij technologischer dan de Mercedes. Dat affront zet de S-klasse nu recht met deze update.
Nieuwe motoren
De volledige mechaniek van de S-klasse is herzien, met uitsluitend nog zes-in-lijn motoren en V8’s. De 350d en 400d gebruiken dezelfde 3.0 zescilinder, met nu eens 286 pk en dan weer 340 pk. Het verbruik en de CO2-uitstoot liggen lager dan in de huidige versies: 5,5 l/100 km en 145 g/km CO2 voor de 350d, en 5,6 l/100 km en 147 g/km voor de 400d. Bij de benzines verdwijnt de 4.6 V8 in de S500 voor een 4.0 V8 in de S560. Mercedes kondigt hem aan met 469 pk en 700 Nm, wat 14 pk beter is dan de S500. De nieuwe S63 AMG gebruikt nu hetzelfde motorblok, de 5.5 V8 mag op pensioen. Toch is dat geen verlies, want het vermogen maakt een sprong van 585 pk naar 612 pk. Andere motoren volgen nog, zo is er een hybride aangekondigd die 50 kilometer ver moet kunnen op elektrische kracht alleen.
Autonoom rijden
Over naar de technologie nu. Eerst en vooral is er de Magic Body Control die het wegdek voor de auto scant om de ophanging al aan te passen. Het systeem is verbeterd en werkt nu beter in het schemerduister.
De S-klasse krijgt nu de Drive Assist van de E-klasse, maar dan in een verbeterde versie die hij te danken heeft aan een meer doorgedreven integratie van de kaartgegevens. Meer dan de E-klasse kan de S-klasse automatisch remmen – met de cruise-control op – bij het naderen van bochten en kruispunten. Hij kan ook meer complexe parkeermanoeuvres automatisch uitvoeren, zelfs zonder bestuurder aan boord. De auto kan zijn baasje over 15 meter volgen op zoek naar een parkeerplaats, en daarbij obstakels ontwijken. En de lijst loopt maar door. De nieuwe S-klasse staat in juli in de showrooms, maar de prijs is nog niet bekend.